Lipiec na talerzu: wiśnie, czereśnie i jagody


Lato oprócz upragnionego słońca przynosi także wiele warzyw i owoców, którymi nie możemy się cieszyć w innych porach roku. Do takich owoców należą na pewno wiśnie, ich słodsze siostry czyli czereśnie oraz jagody. Każde z nich oprócz walorów smakowych posiadają także mnóstwo witamin i właściwości zdrowotnych.

Wiśnie:

Wiśnie posiadają wiele właściwości odżywczych, mimo że w ok. 82 proc. składają się z wody. Pozostałe 18 proc. to bowiem skarbnica witamin, minerałów, przeciwutleniaczy i innych cennych składników. Wspomagają pracę serca, działają moczopędnie przez co wspomagają również układ moczowy, a dzięki niskiemu indeksowi glikemicznemu są wskazane dla cukrzyków oraz osób będących na diecie. Picie soku z wiśni zapobiega natomiast bezsenności.

Na stronie Kwestia Smaku znajdziecie wiele pysznych przepisów z wykorzystaniem wiśni, a tu właśnie jeden z nich: https://www.kwestiasmaku.com/zielony_srodek/wisnie/chlodnik_wisniowy/przepis.html

 

Czereśnie:

„Czereśnie pochodzą z Bliskiego Wschodu i okolic Morza Czarnego, a uprawiane były już w starożytności. Drzewo czereśni jest długowieczne (żyje od 80 do 100 lat) i bardzo wydajne. Dość szybko ludzie docenili ich walory smakowe, poznali ich wartości odżywcze oraz właściwości lecznicze.

Czereśnie posiadają wiele wartości odżywczych. Systematyczne ich jedzenie sprawia, że skóra staje się bardziej napięta i wyraźnie młodsza. Mają więcej jodu, a także potasu, magnezu i błonnika pokarmowego niż powszechnie uważane za zdrowsze wiśnie. Zawierają też pewne ilości witamin A, C i z grupy B. Czereśnie neutralizują działanie wolnych rodników i dzięki temu spowalniają procesy starzenia się skóry. Oczyszczają organizm z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii.”

Czereśnie możemy wykorzystać w kuchni na wiele sposobów, np. w przetworach: http://cojemy.pl/przepis-na/dzem-z-czeresni-i-grejpfruta.html  lub w wypiekach: https://smaker.pl/przepis-placuszki-z-czeresniami,30468,rosse.html

Jagody:

„Jagody były traktowane jako cudowny lek na wiele chorób, który musiał być w domu. W czasach, gdy nie znano antybiotyków, czarnymi jagodami leczono m.in. zakażenia, tyfus, a nawet polio.

Napary z suszonych jagód działają uspokajająco i przeciwbólowo, a syropy leczą kaszel i infekcje układu oddechowego. W czasie biegunki dobrze jest pić sok z jagód lub napar z suszonych jagód. Dzięki dużej zawartości garbników jagodowy sok i napar uszczelniają błony śluzowe żołądka, neutralizują szkodliwe produkty przemiany materii i spowalniają ruchy robaczkowe jelit. Z kolei sok z jagód jest uznawany za antidotum na zatrucia, gdyż wychwytuje z organizmu wszelkie toksyny.”

Jagody regulują poziom cholesterolu i cukru we krwi, mają właściwości przeciwbakteryjne oraz posiadają witaminy C, A i B.

Jagody są składnikiem wielu przetworów czy wypieków, ale również letniego przysmaku czyli lodów 🙂 Kilka inspirujących przepisów znajdziecie tutaj: https://urodaizdrowie.pl/jagodowy-zawrot-glowy-czyli-przepisy-na-dania-z-jagodami-i-nie-tylko

 

Źródła:

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/jagody-wspomagaja-leczenie-wielu-chorob_33946.html

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/wisnie-wlasciwosci-zdrowotne-w-jakie-witaminy-i-mineraly-sa-bogate-wis_37165.html

http://www.odzywianie.info.pl/przydatne-informacje/artykuly/art,Czeresnie-ciekawostki-i-wartosci-odzywcze.html